RSS

Penemu Homeopathic

1775 : Samuel Hahnemann dilahirkan

1767-1770 : Samuel Hahneman mula memasuki sekolah

1770-1775 : Beliau bersekolah di Meissen Prince St. Afra

1775-1776 : Belajar dalam bidang perobatan di Leipzig

1777 : Belajar satu semester di Viennna University

1777-1779 : Menjadi doctor private dan pustakawan

1779 : Hahnemann selesai belajar perubahan di University Erlangen

1780 : Membuka Klinik di Hettstedt, Saxony

1781 : Mengambil latihan pharmaceutical di Dessau

1782 : Tinggal di Dresden- bekerja dibidang perobatan atau kimia

1786 : Publikasi “keracunan Arsenic”

1789 : Berpindah ke Leipzig

1790 : Menterjemah Cullen “Materia Medica” pembuktiannya pada

Cinchona dan lain-lain dadah

1793-1799 : Publikasi Apotheker - Lexikan

1793-1801 : Hahnemann berpindah dan tinggal di beberapa tempat di German

1796 : Definisi prinsip Homeopathy Similia Similibus curentur

Tahun Kelahiran Homeopathy

1801-1803 : Membuka Klinik di Eilenburg

1803-1804 : Klinik di Withenberg dan Dessau

1805-1811 : Klinik di Torgau

1805 : Publikasi kajian saintifik Aesculapius in the Balance

1806 : Hahnemann mempublikasikan “medicine of Experience”

1810 : Publikasi organon of rational Healing

Organon of the Healing Art

1811-1821 : Hahnemenn di Leipzig. Membuka karier sebagai Professor

1821-1835 : Menjadi doctor di kothen. Dilantik sebagai Councillur oleh Duke Ferdinand.

Doktor kepada Ducal Court

1828 : Edisi pertama “Penyakit Kronik”, 5 volume

1829 : Faundasi German Central Society of Homeopathic physicians

1830 : Kematian isteri pertama Hahnemann. Wabak Taun mula melanda Eropa

1832 : Faundasi General Homeopathic Journal

1835 : Hahnemann berkawin dengan Melanie d’Hervilly dan berpindah ke Paris

dan menjadi dokter di sana

1843 : Hahnemann meninggal dunia pada 2 Juli dan dikebumikan di kuburan

Montmartre, kemudian pusaranya dipindahkan ke Pere Lachaise Cernetery

HAHNEMMAN USAHANYA KE ARAH HOMEOPATHY

Pada saat itu tiada ada orang yang ingin mengkritik cara rawatan yang tidak mudah diobati dalam 2000 tahun. Wlaupun pengetahuan mengenai anatomy adalah lebih baik dari pertengahan abad, rawatan adalah measih ditumpahkan kepada latihan seperti bloodletting. (leechcraft), penggunaan erentics (ejen yang menghasilkan muntah), julap, muntahan dan lain-lain penyembuhan senseless. Latihan pada doctor muda adalah dikecualikan karena ringkasnya dan tidak sempurna. Mereka sering meninggalkan university seawal 6 semester selepas belajar. Kebiasaannya tanpa pengalaman yang cukup dan fikiran mereka hanya padat dengan pengetahuan dari buku.

Disebabkan keadaan yang lemah inilah Hahnemann mula mempelajari perobatan di Leipzig dalam 1725, yanay dalam tahun 1779 di Francenian University di Bandar Erlangen dengan thesisnya “A view of causes and Treatment of cramp”.

Pembukaan rawatan pertamanya tidak kekal lama hanya untuk masa yang singkat. Selapas 1780, dia berpindah dari satu tempat ke satu tempat meliputi sebahagian besar bahagian tengah dan Utara German, kecewa dan tidak gembira dengan kaedah dan pengalaman perobatan yang tidak berkesan waktu itu.

HAHNEMANN SEBAGAI PENTERJEMAH

Hahnemann telah menterjemahkan karangan-karangan perobatan dan pharmaceutical. Selain dari bahasa-bahasa klasikal, Hahnemann mempunyai kefasihan di dalam bahasa Inggris, Perancis, Italia, dan kerap menjadi penterjemah. Dlaam masa 30 tahun, dia telah menterjemahkan lebih 12000 muka surat, bahan-bahan asing ke dalam German.

PERCOBAAN HAHNEMANN DENGAN CINCHONA BARK

Aktivitinya sebagai perterjemah akhirnya berakhir. Dalam menterjemahkan Cullen Materia Medica (dikeluarkan di Leipzig, 1790) dari bahasa Inggris ke German, Hahnemann menjadi marah dan tidak puas hati mengenai teori dan penerangan mengenai kkuasa Peruvian Bark Cinchona dalam rawatan penyakit malaria. Akhirnya Hahnemann menguji ke atas dirinya. Dalam beberapa cobaan, dia mendapati kesan photologikal yang berupa demam intermittent atau demam quinine. Dia juga ingin menguji adakah bahan yang menyebabkan demam.

Walaupun dia tidak meneruskan kajian selanjutnya dia juga menguji lain-lain obat dan melihat kesannya seperti dilakukan pada Peruvian Bark. Sekarang sukar diketahui sejauh mana dia yang patut dipilih berdasarkan persamaan antara kesan yang dihasilkan dan masalah yang perlu dirawat.

PERJUMPAAN DAN CATATAN PERTAMA PRINSIP SIMILIA SIMILIBUS

Rangkaikata ‘Similia Similibus’ dijupai pada mulanya dalam karangan Hahnemann bertajuk “Essay on a new Peinciple for Ascerting the Curative Powers of Drugs and Some examinations of the Previous Principle” yang dikeluar dalam Hufeland Jurnal dalam Mei 1796. Hukum ini telah menjadi asas untuk memilih obat yang sesuai dalam perobatan Homeopathy 1796 adalah tahun yang dianggap Homeopathy diasaskan. Selepas tahun berikutnya, Hahnemann mengabdkan dirinya ke arah mengambil prinsipnya di dalam pengalaman dan pengajaran: terutamanya dia bekerja dengan membuat ujukaji ke atas obat-obat. Publikasinya (Fragments Concerning the Positive Powers of Drugs) dalam tahun 1805 melampirkan keputusan kajian awalnya: ia mengandungi jenis penawar.

Penetapan Idea-Idea Baru

Ringkasan pertama pengajiannya berdasarkan hukum yang jelas dapat diperolehi dalam “Therapy of Experience”, yang keluar dalam tahun 1806. Walaupun perkataan homeopathy itu sendiri selamanya tidak digunakan, ciri-cirinya dan perimustahaknya telah dijelaskan di dalam publikasi ini – yaitu hasil kerja Hahnemann yang utama – organonnya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 komentar:

Posting Komentar